بعد از انقلاب فرانسه تعداد کارخانه ها و کارگاه ها افزایش یافت. با افزایش درآمد مردم در آن زمان، مدارس از اعتبار و آبادانی بیشتری برخوردار شدند؛ اما با شاغل شدن خانم ها در کارخانه ها، فرزندان زمان کمتری را با پدر و مادر خود می گذراندند و در نتیجه زمینه بزهکاری و خلاف در بعضی از دانش آموزان پدیدار شد؛
محققان برای جلوگیری از این معضل، پیشنهاد تشکیل انجمن اولیا و مربیان را برای اولین بار در فرانسه مطرح کردند؛
با پذیرش طرح جلسات انجمن اولیا و مربیان، والدین موظف شدند که حداقل 2 ساعت از زمان خود را به شرکت در این جلسات اختصاص دهند تا چگونگی نظارت و کنترل در تعلیم و تربیت فرزندان را آموزش ببینند؛ با شرکت والدین در این جلسات و با پیروی از توصیه ها و دستور العمل ها، این طرح نتیجه موفقی را کسب کرد.
انجمن خانه و مدرسه در سال 1326 خورشیدی با الگو برداری از طرح انجمن اولیا و مربیان فرانسه، به وجود آمد ( طرح انجمن خانه و مدرسه، بعد از 50 سال از طرح انجمن اولیا و مربیان در فرانسه شکل گرفت)، در سال 1346 نامِ انجمن خانه و مدرسه، به انجمن ملی اولیا و مربیان تغییر پیدا کرد و در حال حاضر همه این طرح را به نام انجمن اولیا و مربیان می شناسند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سازمان انجمن ملی اولیا و مربیان زیر نظر آموزش و پرورش قرار گرفت.
مشارکت والدین در فعالیت های مدرسه، فرآیندهای تصمیم گیری را تسهیل می کند؛ هنگامی که والدین در امور مدرسه همکاری می کنند، محیطی مثبت و حمایت گر برای دانش آموزان ایجاد می شود. افزایش مشارکت والدین با بهبود عملکرد تحصیلی و کاهش مشکلات رفتاری در بین دانش آموزان مرتبط است و همچنین مدرسه با وجود دیدگاه ها و نظرات متفاوت و سازنده والدین، می تواند عملکرد بهتری در مدیریت داشته باشد.
انجمن اولیا و مربیان مانند یک کانال ارتباطی بین والدین، معلمان و مدیران عمل می کنند. آنها بستری را برای به اشتراک گذاری اطلاعات، بحث در مورد نگرانی ها و تقویت گفتگوی باز فراهم می کنند؛ ارتباط موثر منجر به درک، همکاری و ایجاد محیطی منسجم و آگاهانه تر در مدرسه می شود.
در انجمن اولیا و مربیان از نظرات و سلیقه های والدین در خصوص مسائل مختلف مانند چگونگی برگزاری جشن ها و انتخاب رنگ و نوع لباس فرم دانش آموزان و... استقبال می شود.
انجمن اولیا و مربیان، داوطلبان سخت کوش و متعهد را سازماندهی می کند و والدین آماده کمک به اجرای برنامه های مدرسه در راستای نظام تعلیم و تربیت و حل مشکلات مدرسه به روشی موثر و کارآمد هستند.
در انجمن اولیا و مربیان والدین، فرزند پروری و نحوه رفتار با کودک خود را آموزش می بینند.
هنگامی که والدین از طریق انجمن اولیا و مربیان با مدرسه در ارتباط هستند، متوجه مشکلات و چالش های موجود در مدرسه می شوند و با افزایش کمک های مالی به مدرسه در رفع آن موارد همکاری می کنند.
در انجمن اولیا و مربیان به مشکلات تغذیه و رشد جسمی و آسودگی خاطر دانش آموزان توجه می شود.
با شرکت در انجمن اولیا و مربیان، والدین از وضعیت تحصیلی و رفتاری فرزندان خود آگاه می شوند.
استفاده و بهره وری از تخصص و مهارت های مختلف اولیا می تواند به بهبود شرایط مدرسه و دانش آموزان کمک بزرگی کند.
به برخی از وظایف انجمن اولیا و مربیان در این بخش از بلاگ اشاره می شود:
برگزاری نشست های کنفرانسی و بحث آزاد بابت افزایش مشارکت والدین
ایجاد فضایی برای عرضه مشاوره و پیشنهاد و آموزش به والدین برای رفع چالش های تحصیلی، تربیتی و خانوادگی
ارائه راه کار و تسهیلات رفاهی برای دانشآموزان، مربیان و والدین
طرح ریزی برای افزایش راندمان دانشآموزان در زمان آزادشان
تشکیل و اجرای دوره و کنفرانس های آموزشی خانواده بابت افزایش داده های عمومی اولیا
کوشش و یاری رساندن جهت جذب شراکت اولیای دانش آموزان، افراد نیکوکار و موسسات خیریه در فراهم سازی امکانات مورد نیاز و توسعه و تسهیل در اداره ی امور مدرسه
مراقبت بر نحوه ی دریافت کردن کمک های مالی طبق قوانین و مقررات مربوط
گزینش نماینده برای حضور در شورای مدرسه
ایجاد کنگره مالی مدرسه با نشستِ مدیر مدرسه، سرپرست انجمن و نماینده ی شورای دبیران در اولین گردهمایی انجمن
انتخاب و گزینش در مورد چگونگی استفاده از کمک هزینه به مدرسه
اجرای جشنواره ها و مراسمات در مدرسه
تحلیل و تصمیم گیری جهت سرویس رفت و آمد دانش آموزان
اعضای انجمن اولیا و مربیان:
شکیبا باشید...