چشم انداز و اهداف مدارس هوشمند

 

در دنیای امروز آموزش و یادگیری به شکل سنتی جایگاه خود را از دست داده است،

علم به سرعت در حال پیشرفت است و مدارس هوشمند نسبت به مدارس سنتی طرفداران بیشتری پیدا کرده؛

یادگیری مطالب به روش مدارس هوشمند(دیداری-شنیداری)، ماندگاري مطلب را قريب به 20 سال بالا می برد، در حالي که ماندگاري مطلب در روش شنيداري حداکثر 6 ماه است،

 در ضمن در روش ديداري- شنيداري مطالب در محيطي جذاب تر و در مدت زمان کمتری قابل انتقال است.

درباره ي تأثير فن آوري اطلاعات و ارتباطات بر نظام آموزشي (و به طور خاص مدارس) دو رويكرد متفاوت وجود دارد، برخي معتقدند اثر فن آوري هاي جديد تدريجي است و صرفاً انتقال برنامه ي درسي سنتي را كارآمدتر مي سازد و در واقع دسترسي به اطلاعات، سريع تر مي شود؛

رويكردي ديگر معتقد است، ورود فن آوري اطلاعات و ارتباطات به مدرسه ها، هدف ها و ابزارهاي تعليم و تربيت را به طور اساسي تغيير مي دهد،

 از اين ديدگاه، فن آوري اطلاعات بر مرزهاي ساختاري نظام آموزش سنتي فايق مي آيد، با اين كه موارد بالا از دست آوردهاي استفاده از فن آوري اطلاعات است، ولی نباید تصور کنیم ورود فن آوري اطلاعات (در جلوه هاي متفاوت آن : اينترنت، رايانه، چند رسانه اي و ... ) به تنهايي باعث انقلاب آموزشي می شود.

اگر فرهنگ ياددهي-يادگيري در نظام آموزشي تحول نپذيرد، ورود فن آوري هاي اطلاعات نه تنها تحولي ايجاد نخواهد كرد، بلكه به تقويت سنت هاي محافظه كارانه ي آموزشي منجر خواهد شد، لذا تغيير در مدرسه سنتي به سوي مدرسه هوشمند نيازمند تغيير در نظام آموزش و پرورش كشور و ترکیب یادگیری سنتی و یادگیری الکترونیکی می باشد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد ترکیب یادگیری سنتی و یادگیری الکترونیکی، مقاله ی یادگیری الکترونیکی را مطالعه بفرمایید.

https://www.twsh.ir/?app=content&catid=7&itemid=258

حال بر اين عقيده ايم که در ايران با چهارگام مي توان از مدارس سنتي به مدارس هوشمند رسيد؛

اين چهار گام عبارتند از:

گام اول: ايجاد مدارس چند رسانه اي

گام دوم: ايجاد مدارس پروژه محور

گام سوم: ايجاد مدارس مطلوب

گام چهارم: ايجاد مدارس هوشمند

نگاهي دقيق به جزئيات گام هاي رسيدن به مدرسه هوشمند:

آن چه در قالب چهار مبحث ذيل ارائه مي گردد، فشرده و خلاصه ي برنامه ريزي ها و هدف گيري هاي لازم و متناسب با فضاي آموزشي کشور ايران است تا در فرايندي بلند مدت و منسجم، بتوان به پارامترهاي مناسب کيفي در آموزش قرن 21 دست يافت.

گام اول مدارس چند رسانه ای

تعریف چندرسانه ای:

به درگیرشدن مجموعه ای بیش از یک رسانه در چند قالب ارتباطی را چندرسانه ای می گویند.

تصویر و مدل های فضایی در سیستم کامپیوتری دارد و مدرسه ای که از محتوای الکترونیک (چند رسانه ای) برای آموزش استفاده می کند، مدرسه چند رسانه ای می گویند.

جهت گیری اصلی در مدارس چندرسانه ای، به کارگیری و بومی کردن فن آوری می باشد.

و در بخش آموزش به طور خاص بر روی موضوع طرح درس و تا حدودی تکالیف سرمایه گذاری می شود.

تاثیرگذاری مدارس چند رسانه ای بر دانش آموزان و دبیران:

الف_ افزایش انگیزه، یادگیری و یاد دهی

ب_ افزایش علاقه مندی دانش آموز به درس

پ_ ارتقای علمی معلم و تغییر نگرش دبیران از آموزش سنتی به آموزش چند رسانه ای

ج_ آگاهی یافتن والدین از فضای تحصیلی فرزندشان

د_ معلم با توجه به موضوعات کتاب درسی در نرم افزار مدیریت هوشمند و سیستم چند رسانه ای می تواند تدریس کند و با به کارگیری ابتکارات و خلاقیت های شخصی طراحی، ثبت و ویرایش انجام دهد.

گام دوم ایجاد مدارس پروژه محور

تعریف یادگیری پروژه محور:

آموزش نظام مندی که دانش آموزان را توسط یک فرایند تحقیقی گسترده، درگیر یادگیری دانش ها و مهارت ها می کند.

این شیوه باعث افزایش کیفیت یادگیری و تقویت قوای ذهنی می شود؛

زیرا این روش یک مدل آموزشی مشارکتی، جدی و مناسب است که از تحقیقات حقیقی و یادگیری خودکار دانش آموزان پشتیبانی می کند.

جهت گیری اصلی در مدارس پروژه محور، ارتقای سطح و کیفیت آموزش می باشد و در زمینه ی آموزش به طور خاص بر روی موضوع تکالیف و تا حدودی ارزشیابی مستمر سرمایه گذاری می شود؛

همچنین پروژه های همگرا با هدف رسیدن به جواب موردنظر معلم از طریق پژوهش در بازه های زمانی کوتاه از مختصات خاص این مدارس هستند.

تاثیرگذاری ایجاد مدارس پروژه محور بر دانش آموزان و دبیران:

الف_ در این گونه مدارس، دانش آموز علاوه بر اینکه آموزش می بیند، فرصت تدریس و ارائه محتوا هم پیدا می کند.

ب_ دانش آموزان خسته و بی تفاوت به مشارکت می پردازند و انگیزه می گیرند.

پ_ در این گونه مدارس با ایجاد بانک های اطلاعاتی موردنیاز و به روز در سامانه هوشمند، می توان امکان گزارش گیری و هشدار دهی در اختیار داشت.

ج_ معلم با هدف قرار دادن محتوای کتاب درسی، می تواند پروژه های همگرا را برای دانش آموزان تعریف و هدایت کند.

د_ درگیر شدن اولیاء با مسئله ی آموزش و پژوهش فرزندان از راه دور، یکی دیگر از تأثیرات مثبت ایجاد این گونه مدارس هستند.

و_ دانش آموز به پروژه همگرا علاقمند می شود و به عنوان تمرین آن را انجام می دهد و با گزارش دهی از نحوه ی انجام پروژه ی همگرا، مورد ارزشیابی قرار می گیرد.

هـ _ تکالیف و تمارین پروژه ای همگرا در اولویت کاری معلم است، همچنین ارزشیابی مستمر و اطلاع رسانی از طریق سیستم انجام می شود.

ی_ در سامانه هوشمند، ماژول های آموزشی مدرسه نصب و به کارگیری می شود.

گام سوم ایجاد مدارس مطلوب

جهت گیری اصلی در این مدارس، ارتقای سطح رشد معنوی و اجتماعی دانش آموز است و آموزش نحوه ی پیمودن مسیر زندگی و به عمل در آوردن دانسته ها مورد تأکید قرار می گیرد؛

همچنین پروژه های واگرا {با هدف آموزش فرایند انجام پژوهش و رسیدن به جواب مسائل با نظارت معلم در بازه های زمانی بلند بدون تأکید خاص بر روی نتیجه} از مختصات خاص این مدارس می باشد.

تاثیرگذاری ایجاد مدرسه مطلوب بر دانش آموزان و دبیران و اولیاء :

الف_ دانایی را به توانایی پیوند می دهد.

ب_ توانمند کردن دانش آموزان در به دست آوردن وبه کارگیری علم

ج_ والدین می توانند در اجرای تصمیمات و برنامه های آموزشی و پرورشی همکاری کنند.

د_ فارغ التحصیلان مطلوب علمی و عملی به جامعه تحویل می دهد.

و_ معلم با هدف آموزش پیمودن مسیر {متناسب با کتاب درسی} پروژه واگرا را تعریف و هدایت می کند.

هـ _ در این گونه مدارس با ایجاد بانک های اطلاعات موردنیاز و به روز در سامانه هوشمند، می توان امکان گزارش گیری و هشدار دهی در اختیار داشت.

گام چهارم ایجاد مدارس هوشمند:

مدرسه ای که فرایند های مختلف به ویژه فرایند آموزش را با استفاده از نرم افزار های رایانه ای پیشرفته و هوشمند، تحلیل و مدیریت می کند، مدرسه هوشمند محسوب می شود.

جهت گیری اصلی در مدارس هوشمند ارائه ی آموزش متناسب برای هرفرد می باشد؛

لذا داشتن استقلال کامل مدیریتی مدارس و استقلال آموزشی معلمان دروس بدیهی است.

7 اصل کلیدی در مدارس هوشمند عبارتند از:

الف_ دانش خلاق

ب_ استعداد یادگیری

ج_ توجه به فهم مطالب

د_ آموختن با هدف تسلط و انتقال آن

هـ_  ارزیابی آموخته ها به شکل متمرکز

و_ غلبه بر مشکلات

ی_ مدرسه به عنوان یک سازمان آموزشی

بر اساس آنچه در این پژوهش بیان شد می توان گفت هوشمندسازی کلاس درس به همراه نرم افزار مدیریت مدرسه، نیازمند تغییردر نظام آموزش و پرورش كشور است؛

با هوشمندسازی کلاس درس به همراه نرم افزار مدیریت مدرسه رایانه می تواند در نحوه تدریس و ارزشیابی تأثیرزیادی بگذارد و برنامه‌های درسی را تا حدودی تغییر می‌دهد.

راه کارها و پیشنهادات:

بر اساس نتایج پژوهش پیشنهادات و راه کارهای زیر ارائه می گردد:

    الف_ ایجاد بسترهای مورد نیاز شامل زیر‌ساخت های ارتباطی، محتوای مناسب، آموزش معلمان، تغییر روش‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی والدین

ب_ ایجاد و توسعه سخت‌افزار، نرم‌افزار، ارتباطات و تجهیزات كمك آموزشی بر اساس نیازمندی‌ها و احتیاجات فرآیند یاددهی_یادگیری در مدارس

پ_ آموزش معلمان برای آشنایی با منابع آموزشی و فناوری‌های روز و شیوه‌های استفاده از آنها

ت_ ایجاد روحیه تحقیق و پژوهش در دانش آموزان و ارزش‌گذاری به تولید دانش در نظام آموزشی

ث_ آموزش استفاده از وسایل آموزش الکترونیکی به دانش آموزان و تسلط آنها به نرم افزارهای جدید

ج_کاهش تعداد دانش‌آموزان در کلاس و حجم کار معلمان در هفته

د_ افزایش اعتبارات و بودجه جهت مجهز کردن همه مدارس و کلاس ها به تابلوهای هوشمند

 

 مجموعه طراحان وب شمال از سال 1386 فعالیت خود را در زمینه ی تولید نرم افزار های مدیریت هوشمند آغاز کرده است؛

و با یاری خداوند طی چندین سال فعالیت خود را توسعه بخشیده است.

https://www.twsh.ir/about_us.php

این مجموعه همیشه سعی بر این داشته که گام های خود را بر پایه ی استاندارد های موجود در ایران  بردارد و با اضافه کردن ماژول های جدید و بروز نگه داشتن سامانه  با وجود مشکلات متعدد در راه هوشمند سازی مدارس بتواند گره از کار مراکز آموزشی باز کند.

سامانه مدرسه هوشمند پویان و سامانه آموزشگاه پویان که جهت مدیریت هوشمند تمامی فرایندهای مدارس و آموزشگاه های آزاد از جمله آموزشگاه زبان، آموزشگاه موسیقی، آموزشگاه قرآنی و مذهبی، آموزشگاه فنی حرفه ای و مانند آن کاربرد دارد از برترین سامانه های یکپارچه مدیریت هوشمند ERP است که شامل سامانه های متعددی مانند آزمون آنلاین،  کلاس آنلاین (ویدیو کنفرانس گروهی)، تکلیف آنلاین، اپلیکیشن اندروید مدرسه هوشمند، دستگاه حضور و غیاب و... می باشد.

برای آشنایی بیشتر با سامانه پویان از لینک های انتهای صفحه استفاده کنید.


تاریخ انتشار: 1401/06/09


شکیبا باشید...

نظرات مشتریان

می خواهم بیشتر با سامانه مدیریت هوشمند پویان آشنا شوم